tirsdag 5. april 2011

5 dagers tur på Lifjell, det siste fra Nordisk for denne gang....

Vi startet turen på Jønnbu, med tidenes tyngste sekker, sørte på en masse smøring og satte nesene innover mot fjellet. været var håpløst med tåke og elendig sikt. Veldig lite idielt med tanke på navigering og effektiv gange. så det endte med at vi fant en skavell der det var noen gamle snøhuler. Vi fant et sted ved siden av som fungerte bra til vår hule, de andre hulene var fine for å gå inn i for å holde varmen og til å a ting i.

Så var det pånn igjen med å grave...

vi blei til slutt ferdige, og som man kan se på bildet er det ganske god plass.
God plass til 5 personer.

Det blir alltid koselig med stearinlys.

Her er den andre hula som vi brukte til kjøkken og utsyrsrom.

Denna var nok beregnet til 3 personer men den var stor nok i massevis for oss siden vi bare skulle sitte å spise der inne.

Etter maten kokte vi det vannet vi skulle ha, som tok en evighet, men det er viktig så man har til frkosten dagen etterpå. Så var det natta, og igjen var det kjempedeilig å sove i hule. Men dagen etterpå var det ikke like greit!!!

Her er Anne som må på do, da hun skulle ut var døra snødd igjen, det tok henne 20 min å grave seg ut, for meg som ikke skulle på do var det ganske koselig.

Her er skavlen dagen etterpå, den var helt gjevn, ingen muligheter for å se hvor den andre hula var henn..... problemet med det var at vi hadde halvparten av utstyret vårt der inne, så vi måtte finne den. Vi gikk derfor over med søkestenger for å se om vi kunne merke hvor det var et hulrom, og etter 1,5 timer hadde vi enderlig fått ut utstyret vårt. Det blei en dyr lærepenge om å merke de hulene man bruker.

her ser vi at det er en åpning, å som man ser på bildet er det en del snø som skulle vekk før vi kunne komme inn igjen.

Men det blei bra til slutt, og vi bestemte oss for å pakke sammen og gå videre til en ny leirplass etter en god lunsj.

Vår andre leirplass blei nede på et vann for at vi kunne ha tilgang på overvann, da slapp vi å smelte snø. Det blåste en del, så det blei til at vi bygde en le-vegg, den kinesiske mur som Camilla døpte den etter nesten å ha bært av seg armene mens hun bygde den.

Teltene stod stabilt, heldigvis, for da vi våknet hadde den bardunene revet fra teltduken på grunn av vinden på natten. Den Kinesiske mur stod litt feil siden vinden snudde i løpet av natten.

Dette er hva vi våknet til, det er ikke feil å være på tur!!!!!

Turen var god og fin akkurat som været

Om der er noen som er kjente så ligger Hollande hytta rett nedi dalen bak oss her på bildet.

Her er lunsjen vår med god utsikt, ikke feil det heller :-D

Kvelden var ikke like idyllisk, men vi fikk i allefall til et lit bål mens vi ventet på at brennern skulle bli ferdig med vannet vårt.....

På vei ned dagen etterpå møtte vi på en av de andre gruppene, vi slo av en liten prat mens Iris stod for underholdningen.

Leirplassen den kvelden var nice, stort bål, god temperatur, god mat og til slutt pølser og masjmellows.

Det var alt fra nordisk friluftsliv!!!!!!!!!!!:...........................!!!!!!!!!!!!!!!

mandag 7. mars 2011

Vinterfjell dag 3.

Det var veldig finnt å våkne selv i den lille koselige hula mi, bare helle litt vann i grøten og en kopp solbærtoddy, med fjellduken rundt beina for å holde varmen.

Etter frokost brøyt jeg meg ut av hula med en spade, for blokkene hadde satt seg ganske hardt i løpet av natten. Utenfor var det sol og fin vær.

Etter at de andre hadde pakket teltet og vi hadde kokt opp litt vann var det ut på tur og hjemmover. Siden vi ikke hadde gått så langt de tidligere dagen var det heller ikke sp langt hjem så vi endte med å ta en godt pause på et par timer ved et lite vann i sola.

Kos i sola.

Tilbake ved Bjåen ble vi hentet av bussen som tok oss tilbake til Beverøya i Bø.

Vinterfjell dag 2.

Vi startet dagen i de varme hulene mens vinden blåste kaldt utenfor, sinnsykt digg å slippe å pakke sekken ute i kulda.

Vi gikk ikke spesielt langt denne dagen heller, men på veien kom vi til å se en reinsflokk på ca 150 dyr, er faktisk første gangen jeg har sett rein mens jeg har vært på tur.

Vi stoppet fordi vi kom til et vann der det var overvann, og det betyr at vi slapp å smelte snø.

3 av oss fant en fin kant til å bygge kantgrop, vi hadde fortsatt lyst til å grave og prøve nye måter å bo i snø. Resten av gruppe satte opp telter.

Det var fint vær og god snø, så vi hadde det veldig koselig der vi stod å gravde side ved side. Vi gravde en grop hver slik at vi kunne bestemme helt selv hvordan vi ville ha den og sove selv inne i snø, det blei veldig koselig til slutt.

Det hele gikk ut på å grave en rett gang inn i snøen, uten tak. Når vi var langt nok inne gravde vi ut en liten hylle inn i siden til å sove på og til slutt la vi platen over gangen slik at det bare var en liten luke i bunnen som var åpen. Vi hadde ganske mye tid så vi fikk finpusset og gjort den litt sånn som hadde lyst.

Må passe på å ikke svette når man graver, så da er det bare å legge seg nedat litt.

Her skjærte vi ut blokkene som vi brukte til å legge over gangen.

Her er hulene side ved side.

Til slutt blei det veldig bra om jeg får si det selv.

Viktig å slippe å gå ut om natt om man skal på do, ingen skal komme å si at friluftsliv ikke er luksusliv.

litt alternativer for å henge opp ting.

Veldig koselig med sterinlys i snøhula.

Det her også blei en veldig god natt.

Vinterfjell dag 1.

Fredag skulle vi ut på en tredagers tur på fjellet øst for bjåen.

Turen inn gikk fort, det var ikke så langt vi skulle gå, planen var at vi alle skulle bygge hulene våre i den samme skavlen.

Det var mye vind, så det var godt når fikk gravd oss inn i hulene

Det gikk bra, vi var fire som skulle bo i samme hule, vi var faktisk de første som blei ferdige.

Hula blei kjempe bra, den var romslig og fin, med en inngang som var en meter under platået vi sov på, så jeg fikk en kjempe natt :-) og som om ikke det var nok stod vi alle sammen utenfor hulene våre å så på nordlyset før vi la oss, grønt over hele vest horisonten, det var en kjempe avslutning på dagen.

Til høyre er det bilde av toalettet vårt:)